Czyste powietrze... - Szkoła Podstawowa im. Orląt Lwowskich w Nowinach

Przejdź do treści

Czyste powietrze...

Projekty
W roku szkolnym 2018/2019 realizujemy projekt:
Pracownia edukacyjna w szkole podstawowej – Czyste powietrze, woda, gleba oraz odnawialne źródła energii.
Dzięki współpracy Gminy Sitkówka-Nowiny oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach uczniowie naszej szkoły będą brali udział w lekcjach edukacji przyrodniczej i ekologicznej. Podczas zajęć prowadzonych w odpowiednio wyposażonej sali wykorzystane zostaną pomoce dydaktyczne zakupione dzięki sfinansowaniu projektu przez Gminę oraz WFOŚiGW.
.....................................
Dzień Drzewa
Z inicjatywy koła przyrdodniczo-ekologicznego klas trzecich i opiekunów SU klas I-III 10 października obchodzono w naszej szkole Dzień Drzewa. W Polsce obchodzi się to święto od 2002, w naszej placówce po raz pierwszy. Główny cel jaki przyświecał inicjatorom akcji to podnoszenie świadomości ekologicznej uczniów i rodziców w zakresie ochrony środowiska, zachęcanie do ochrony, pielęgnacji i sadzenia drzew.
Drzewa jako największe rośliny na Ziemi najskuteczniej produkują tlen i pochłaniają dwutlenek węgla. Odgrywają niezastąpioną rolę w przeciwdziałaniu powodziom i spowalniają procesy erozji. W miastach regulują klimat otoczenia łagodząc nagłe zmiany temperatury i zwiększają wilgotność powietrza. Stanowią najważniejszy składnik lasu tworząc środowisko życia dla co najmniej jednej trzeciej wszystkich gatunków roślin i zwierząt. Te treści zostały wyksponowane na kilku gazetkach na głównym holu szkoły. Zaprezentowano też prace uczniów ,,Drzewo w jesiennej szacie” oraz galerię ze zdjęciami drzew liściastych i iglastych, które występują w Polsce. Wystawa cieszyła się dużym zainteresowaniemwszystkich uczniów i rodziców.
Małgorzata Swatowska
....................................
W piątek 26 października 2018 r. klasa I b odwiedziła Energetyczne Centrum Nauki w Kielcach, by podczas zwiedzania wystawy "Energia", składającej się z 28 interaktywnych stanowisk, w formie zabawy i samodzielnych eksperymentów poznać odpowiedź na wiele pytań dotyczących odnawialnych źródeł energii. Wystawa podzielona została na trzy strefy: „Ogień i Ziemia”, „Powietrze i Woda” oraz „Człowiek”.
 
Dzieci znalazły tu m.in. odpowiedź na pytania: Jak powstaje paliwo do samochodu? Skąd bierze się ropa naftowa? Dlaczego elektrownie wiatrowe tak często buduje się nad morzem? Ile energii potrzeba, żeby zaświecić w domu jedną żarówkę? Próbowały pokonać grawitację i przepompować wodę z dolnego do górnego zbiornika hydroelektrowni, zatankować prawdziwe auto, czy spróbować uruchomić siłą swoich mięśni potężny, ważący ponad 750 kg kołowrót.
 
Na koniec pobytu w Centrum Nauki uczniowie obejrzeli film, z którego dowiedzieli się jak powstaje energia, jak obiega w przyrodzie i jak jest wykorzystywana przez człowieka.
.....................................
Wycieczka do lasu
17 października 2018 roku klasa IIIb wraz z wychowawcą panią Jadwigą Ochab wybrała się na pieszą wycieczkę do lasu. Był piękny, słoneczny dzień.  Na miejscu odbyli długi spacer przez las. Obserwowali przyrodę i zachodzące wczesną jesienią zmiany. Poznali warstwową budowę lasu. Udało się usłyszeć śpiew ptaków. Dziewczynki robiły bukiety z różnokolorowych liści. Chłopcy zbierali brązowe kasztany i żołędzie. Wysoko na drzewie dostrzegli rudą wiewiórkę. Na polanie zatrzymali się na odpoczynek, gdzie mogli się wspólnie pobawić, pograć w piłkę i zjeść ze smakiem zabrane ze sobą kanapki. Piknik w lesie był bardzo udany. Pogoda i humor dopisały.  Spacer do lasu polecamy każdemu, ponieważ dobrze jest pooddychać świeżym powietrzem. Nie ma lepszej możliwości poznania lasu, jego mieszkańców oraz roślinności niż w nim przebywanie. Po odpoczynku przeprowadziliśmy zabawę „Jestem cząstką przyrody. Dzieci wybrały sobie jakiś element otoczenia i odgadywały, co czułaby ta cząstka, gdyby przyszli ludzie (szczególnie dzieci) hałasując, usiłując ją złamać, złapać, zerwać, kopnąć czy zranić. Dzieci miały niecodzienną okazję budować więź emocjonalną z przyrodą.
.....................................
 
Dnia 29 października 2018 roku uczniowie z klasa II a podczas zajęć w Pracowni Edukacyjnej poznawali budowę liścia. Dzieci używając lupy oglądały różne rodzaje liści ze swej kolekcji. Następnie w zeszycie rysowały kształty obserwowanych liści oraz zaznaczały elementy jego budowy: żyłki, blaszkę, ogonek, brzeg liścia. Sprawdzały również czy w liściach znajdują się soki. Wykonywały doświadczenie polegające na pocieraniu zwiniętego liścia o papier ścierny i za pomocą bibułki sprawdzały czy na papierze jest sok. Wielką frajdę sprawiła uczniom zabawa z lupami.
....................................
 
W ramach realizacji programu „Pracownia edukacyjna w szkole podstawowej – Czyste powietrze, woda, gleba oraz odnawialne źródła energii” uczniowie klasy II a i IIIb 07.11.2018 roku odwiedzili Centrum Nauki Leonardo da Vinci w Podzamczu Chęcińskim. Dzieci zwiedzały wystawę o charakterze multimedialno-mechatronicznym pt. „Człowiek – trybik w machinie przyrody” – dotyczącą zagadnień ekologiczno-przyrodniczych. Uczniowie aktywnie uczestnicząc w zwiedzaniu wystawy dowiedzieli się jak troszczyć się o przyrodę. Dzieci posiadły informację jak racjonalnie gospodarować odpadami, segregowały śmieci, zobaczyły jak wygląda ich utylizacja. Mogły również zobaczyć jak wytwarzany jest prąd z energii słonecznej, wodnej i wiatrowej. A na interaktywnej mapie mogły zobaczyć, gdzie na świecie brakuje wody i jak oszczędzać wodę. Zastosowanie innowacyjnych metod nauczania prowadzi do aktywnego kontaktu ze zjawiskami naukowymi, a także umożliwia uczniom wcielić się w rolę badacza. Ekspozycja wzbogacona scenografią jest nie tylko ciekawą formą zabawy i nauki poprzez zabawę, ale także kompletnym przekazem edukacyjnym.
 
K. Borysiuk, J. Ochab, M. Swatowska
......................................
W ramach realizacji programu „Pracownia edukacyjna w szkole podstawowej – Czyste powietrze, woda, gleba oraz odnawialne źródła energii” dnia 19.11. 2018 roku uczniowie Szkoły Podstawowej w Nowinach wzięli udział w happeningu na temat „Smog wdziera się przez okna! W walce z toksycznymi związkami sięgnij po pomoc roślin”. Happening polegał na zorganizowaniu wystawki, na której prezentowane były kwiaty doniczkowe filtrujące powietrze, przygotowaniu gazetki mówiącej o tym, że należy hodować rośliny doniczkowe, ponieważ mają one dobroczynny wpływ na nasze zdrowie i życie. Na gazetce widniały hasła, których treść zachęcała do uprawy wybranych roślin doniczkowych. W tym dniu w naszej placówce odbywały się spotkania z Rodzicami. Uczniowie uświadamiali rodziców, iż dobrze jest mieć w domu takie rośliny, które oczyszczają powietrze i pochłaniają szkodliwe substancje ze środowiska. Na koniec dzieci wręczając ulotki, przekonywały dorosłych, że na co dzień używamy urządzeń elektrycznych, farb, lakierów i środków czystości i dlatego warto mieć rośliny, które naturalnie filtrują powietrze, którym oddychamy. Rośliny działają jak naturalne filtry skutecznie niwelując toksyny, drobnoustroje oraz alergeny. Choć na pewno nie zastąpią dobrego filtra, rośliny oczyszczają powietrze, pomagają poprawić jakość atmosfery w mieszkaniu bądź w klasie. To najłatwiejszy i najmilszy dla oka sposób na walkę z zanieczyszczeniami, a w roli oczyszczających powietrze pomocników świetnie sprawdzą się następujące gatunki roślin: skrzydłokwiat, bluszcz, paprotka, wężownica, fikus oraz zielistka.
M. Swatowska, K. Borysiuk
 
.....................................
Członkowie koła przyrodniczo-ekologicznego oraz uczniowie klas IIIa i IIIb 21 listopada 2018 roku uczestniczyli w zajęciach z zakresu edukacji przyrodniczej w siedzibie Zespołu Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych oraz w Ośrodku Edukacji Przyrodniczo-Leśnej przy Nadleśnictwie Kielce. W trakcie zajęć uczniowie dowiedzieli się na czym polega praca leśnika, poznali zagrożenia dla lasu wynikające z działalności człowieka, poszerzyli wiedzę na temat lasu i jego mieszkańców oraz zdobyli podstawową wiedzę na temat ochrony przyrody.
 
Małgorzata Swatowska, Anna Koźmińska, Jadwiga Ochab
.....................................
27 listopada wszyscy uczniowie klas I –III i dwóch klas czwartych wzięli udział w warsztatach o tematyce pszczelarskiej – „Pracowity jak pszczoła”. Podczas zajęć dzieci poznały podstawowe wiadomości na temat tych wspaniałych owadów i ich roli w zapylaniu roślin. Dowiedziały się jak powstaje miód, co to jest wosk pszczeli, czym różni się pszczela „królowa” od zwykłej robotnicy. Największą atrakcją warsztatów była prezentacja prawdziwej, żywej pszczelej rodziny. Dzieci zobaczyły żywe owady w specjalnie przygotowanym do tego przeszklonym ulu. Z bardzo bliskiej odległości mogły obserwować czym zajmują się pszczoły i jak wygląda ich życie w ulu. Po zakończeniu warsztatów każdy uczestnik nagrodzony został dyplomem „Młodego pszczelarza”.
M. Swatowska, K. Borysiuk
.....................................
W ramach edukacji ekologicznej uczniowie naszej szkoły z klas: IIIb, Vd i VIa uczestniczyli w warsztatach ,,Nie marnuję, odzyskuję - to moje zasady, jak cenić odpady.” Zajęcia odbywały się nowoczesnym Zakładzie Unieszkodliwiania Odpadów (ZUO) w miejscowości Promnik, w gminie Strawczyn. ZUO to nowatorska, kompleksowa, wielofunkcyjna i w pełni zautomatyzowana instalacja mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów. Uczniowie mieli możliwość obejrzeć jak wygląda segregacja odpadów wytwarzanych przez mieszkańców Kielc i 17 sąsiednich gmin, również naszej gminy, czyli obszaru zamieszkałego przez ok. 390 tysięsy ludzi. Największe zainteresowanie wśród zwiedzających zakład wzbudziła instalacja sortownicza, która ma zdolność wydzielania ze strumienia odpadów konkretnych rodzajów materiałów. Czujniki skanują odpady przesuwające się po taśmie i rozpoznają właściwości materiału takie jak: kształt, struktura, kolor, gęstość. Uczniowie dowiedzieli się, że w zakłdzie możliwie jest przetworzenie nawet 30 ton odpadów na godzinę. 75% śmieci trafiających na składowisko można ponownie wykorzystać. Posegregowane, rozdrobnione i zbelowane odpady typu: plastik, papier, szkło, metale, są sprzedawane do różnych fabryk, które produkują z nich nowe rzeczy.Odpady organiczne przetwarzane są na miejscu przy pomocy bakterii w biogaz. W wyniku spalania biogazu powstaje energia elektryczna i cieplna wykorzystywana w ZUO. Uczestnicy warsztatów i wycieczki po Zakładzie Unieszkodliwiania Odpadów zdobyli przekonanie o konieczności segregowania śmieci. Uświadomili sobie, że recykling to oszczędność, gdyż umożliwia oszczędzanie zarówno materiału, z którego przedmiot lub jego opakowanie jest wykonane, jak i jego różnych właściwości oraz ponowne ich wykorzystanie. Uczniowie zrozumieli też, że pierwszym krokiem na rzecz ochrony środowiska jest zmniejszenie ilości odpadów.
 
Małgorzata Swatowska
 Dorota Świtowska

.....................................
Segregujemy odpady w szkole
W związku z przystąpieniem naszej szkoły do projektu ,,Czyste powietrze...” i w trosce o środowisko naturalne uczniowie naszej szkoły zaczęli segregować odpady. Na szkolnych holach i w świetlicy pojawiły się pojemniki do segregacji śmieci. W wyniku wielorakich działań edukacyjnych (wycieczki do Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów w Promniku, konkursy, warsztaty, heppeningi, pogadanki, filmy, spektakl teatralny), uświadomiono uczniom potrzebę segregowania odpadów oraz nauczono praktycznie jak to robić. Przez cały rok zbierane są przez uczniów plastikowe nakrętki w celach charytatywnych oraz makulatura. Mieszkańcy osiedla, rodzice i uczniowie, mogą w szkole w specjalnych pojemnikach zostawić zużyte baterie i dwa razy w roku pozbyć się zalegającej w domach makulatury.
K. Borysiuk M. Swatowska

.....................................
 
W ramach realizacji programu „Pracownia edukacyjna w szkole podstawowej – Czyste powietrze, woda, gleba oraz odnawialne źródła energii” uczniowie klasy II a badali próbki  ziemi oraz piasku. Pozyskane próbki ziemi ogrodowej i piasku dzieci rozkładały na dwa talerzyki. Za pomocą lupy badały, oglądały i porównywały wygląd piasku i ziemi. Następnie swoje spostrzeżenia odnotowywali w kartach pracy. Uczniowie badali kolor, wilgotność, szukali fragmentów roślin lub zwierząt w piasku i ziemi, najciekawsze znaleziska rysowali. Na koniec mieli wyciągnąć wnioski i odpowiedzieć na pytanie „Gdzie rośliny i zwierzęta znajdą lepsze warunki do życia w piasku czy w ziemi?” Uczniowie doszli do wniosku, iż ziemia ogrodowa ma lepsze warunki do życia, utrzymuje wilgotność, więcej w niej znaleźli fragmentów roślin, korzonków chwastów oraz zwierząt – znalazły dżdżownicę i ślimaka.
.....................................
 
Wizyta w oczyszczalni ścieków „Sitkówka”
 
W  ramach projektu „Czyste powietrze, woda, gleba oraz odnawialne źródła energii” uczniowie wzięli udział w warsztatach na terenie Oczyszczalni Ścieków w Sitkówce – Nowinach. Dzieci mogły obserwować zachodzące procesy zmierzające do ochrony przyrody. Najpierw uczniowie obejrzeli na tablicy multimedialnej film ukazujący obieg wody w przyrodzie. Następnie główny technolog przy plastycznej makiecie objaśniał skomplikowane urządzenia ścieżki  ściekowej i ścieżki osadowej. Ze zdumieniem dowiedzieliśmy się, że dwa generatory gazowe umożliwiają spalanie wytworzonego biogazu i wytworzenie energii elektrycznej i ciepła. Dzieci z zaciekawieniem podziwiały cuda nowoczesnej techniki nauki. Wpatrywały się w kolorowe światełka i znaczki tablicy synoptycznej w centralnej dyspozytorni. Ciekawym obiektem dla uczniów okazały się pomieszczenia Centralnego Laboratorium Wodno – Ściekowego.  Tam dzieci zachwyciły stosy różnych probówek i innego laboratoryjnego szkła, tajemnicze zegary, syczące, różnobarwne zawiesiny i opary. Poprzez wizytę  w Oczyszczalni ścieków dzieci zdobyły cenne wiadomości  z zakresu edukacji ekologicznej. Poznały na czym polega odprowadzanie i oczyszczanie ścieków.
 
K. Borysiuk, M. Swatowska
.....................................
Międzynarodowy Dzień Ziemi to szereg akcji prowadzonych na całym świecie, których celem jest promowanie postaw ekologicznych w społeczeństwie. Święto obecnie obchodzone jest w 192 krajach świata. W Polsce Dzień Ziemi obchodzony jest od 1990 roku. Celem każdego Dnia Ziemi jest uświadomienie problemów związanych ze zmianami klimatu, przeludnieniem, wymieraniem gatunków czy brakiem wody w wielu częściach świata. Tego dnia promuje się działania na rzecz walki z zanieczyszczeniem środowiska i edukowanie ludzi na całym świecie, jak wielki problem stanowi zanieczyszczenie środowiska odpadami zrobionymi z tworzyw sztucznych. Jak co roku uczniowie naszej szkoły od 29 kwietnia również brali udział w obchodach tak ważnego dla nas ekologicznego święta pod hasłem „Każdy dzień to Dzień Ziemi”. Członkowie Koła Ekologicznego pod opieką pani  M. Swatowskiej i K. Borysiuk przygotowali gazetki z hasłami ekologicznymi zachęcającymi społeczność Nowin do dbania o naszą planetę, o tym co jej zagraża, jak ważna jest segregacja śmieci, że należy oszczędzać energię oraz wodę. Na apelu podsumowującym Święto Ziemi – 8 maja, uczniowie mieli okazję obejrzeć piękną inscenizację pt. „Wiosenne przebudzenie” w wykonaniu koła teatralnego pod opieką pani J. Ochab i I. Sokołowskiej  na temat ochrony przyrody, segregacji odpadów i potrzebie czystości środowiska. W inscenizacji wystąpiła rodzina, dzieci oraz leśne duszki pilnujące czystości w lesie.
Miłym akcentem obchodów były ekologiczne piosenki wykonane przez uczniów klasy I i III. Zorganizowaliśmy „Mały happening” dla rodziców, uczniowie podczas spotkań z rodzicami rozdawali ulotki. Celem akcji było uwrażliwienie dorosłych na piękno przyrody ojczystej, budzenie poczucia odpowiedzialności za jej stan oraz uświadomienie źródeł zagrożeń dla środowiska naturalnego i jak ważne jest to abyśmy wszyscy dbali o naszą planetę i nie tylko w tym jednym dniu, ale KAŻDEGO DNIA.
W naszej szkole odbyło się wiele konkursów z okazji Dnia Ziemi. Oto one:
  1. Konkurs plastyczny pt.:     „Szanuję i oszczędzam wodę” .
  2. Konkurs ekologiczno –     przyrodniczy dla klas III .
  3. EKOTEST dla klas III-VIII -     udział w ogólnopolskim konkursie ekologiczno-przyrodniczym.
  4. Test ekologiczny dla klas II      „Mistrz ekologii”.
  5. Konkurs ekologiczno – przyrodniczy dla klas I - „Przyrodnik na     szóstkę”.
M. Swatowska   K. Borysiuk
....................................
 
11 maja to „Dzień bez śmiecenia”, w naszej szkole obchodzony był 10 maja miał on na celu uświadomić uczniom jak i społeczeństwu, iż nie śmiecąc chronimy środowisko i szanujemy naszą wspólną przestrzeń życiową, a także miał na celu promować selektywną zbiórkę odpadów  opakowaniowych. Zachęcaliśmy do rezygnacji z produktów jednorazowego użytku, kupowania rzeczy bez zbędnych opakowań, korzystania z pojemników wielokrotnego użytku. Zachęcaliśmy do przemyślanych zakupów, segregacji odpadów oraz do wykorzystywania różnych rzeczy na nowo. Przeprowadziliśmy szereg działań edukacyjnych np. warsztatów, konkursów, pogadanek na temat segregacji odpadów, oglądaliśmy filmiki jak również ćwiczyliśmy w praktyce segregację śmieci.
 
M. Swatowska K. Borysiuk
....................................
4 czerwca naszą szkołę odwiedzili leśnicy z Zespołu Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych w Kielcach. Spotkanie odbyło się pod hasłem „Las i jego mieszkańcy” dla klas I-II oraz „Formy ochrony przyrody” dla klas IV. Leśnicy rozmawiali z dziećmi o konieczności dbania o nasze środowisko, od którego przecież tak wiele zależy. Dzieci dowiedziały się, że las jest niezbędny, aby przetrwali nie tylko ludzie, ale też miliony gatunków roślin i zwierząt. Uczniowie mogli bliżej poznać mieszkańców lasu, zapoznać się z ich zwyczajami, usłyszeli ciekawostki na ich temat oraz mogli usłyszeć wydawane odgłosy poszczególnych zwierząt. Następnie obejrzeli film przyrodniczy „Las”. Przeprowadzili zabawy przyrodnicze, w czasie których dzieci  sprawdzały swoją wiedzę na temat gatunków ptaków leśnych, znajomości nasion i drzew, rozpoznawali gatunki zwierząt po rodzaju sierści i wydawanych odgłosach. Każdy uczeń na zakończenie pracy otrzymał pamiątkowy, ekologiczny gadżet np.: zakładkę lub nalepkę oraz złożył przyrzeczenie - Dekalog Ekologa, który ma wcielać w życie.
M. Swatowska K. Borysiuk
.....................................
Zielona Szkoła
W dniach od 1 do 7 czerwca 2019 r uczniowie klas IIb, IIc, IIIa i IIIb przebywali na Zielonej Szkole we Władysławowie. Wypoczynek był połączony z nauką i umożliwił dzieciom żywe zetknięcie się z przyrodą i krajobrazem nadmorskim. Dla wielu z nich była to pierwsza okazja, aby zobaczyć tę część Polski. Nadmorskie Władysławowo to brama do Mierzei Helskiej, a miasteczko samo w sobie jest świetnym miejscem do wypoczynku. Dużo czasu dzieci spędzały na plaży zażywając kąpieli morskiej i słonecznej oraz oddychając zasobnym w jod powietrzem, a na wydmach rozpoznawały różne gatunki traw: wydmuchrzycę piaskową oraz piaskownice zwyczajną. Wybrały się do Portu we Władysławowie, który służy przede wszystkim rybakom, ale chętnie odwiedzają go także turyści - spacerując po falochronie. Zwiedziły Latarnię morską na Przylądku Rozewie, która jest jedną z najstarszych tego typu budowli nad polskim wybrzeżem morskim, pojechały na wycieczkę na Półwysep Helski do fokarium oraz do Trójmiasta, płynęły statkiem z Gdyni do Sopotu, spacerowały po Molo, zwiedzały Gdańsk, gdzie przy studni Neptuna słuchały ciekawych opowieści.
Aktualizacja: marzec 2024 r.
Admin: MS
Wróć do spisu treści