Czytam z klasą... - Strona domowa Szkoły Podstawowej im. Orląt Lwowskich w Nowinach

Przejdź do treści

Menu główne:

Czytam z klasą...

Projekty
Rok szkolny 2019/20
....................................
 

Innowacja pedagogiczna
 „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”
 ogólnopolski projekt edukacyjny
 wspierający rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III
 
Imię i nazwisko autora projektu
 Honorata Szanecka
 
Imię i nazwisko nauczyciela prowadzącego innowację
 Iwona Sokołowska
 
 
 
Innowacja przeprowadzona jest na następujących zasadach:
Rodzaj innowacji: programowo-metodyczna
Program innowacyjny przeprowadzony zostanie w klasie IIC Szkoły Podstawowej im. Orląt Lwowskich w Nowinach. W innowacji biorą udział wszyscy uczniowie tej klasy.
Innowacja pedagogiczna realizowana jest od 2 września 2019roku  do 31 maja 2020 roku.
Projekt realizowany jest od 1 października 2019roku, do 30 kwietnia 2020 roku
Innowacja opiera się na zmianie sposobu omawiania czytanych lektur szkolnych, na zaangażowaniu uczniów w aktywne działania oraz na upowszechnianiu czytelnictwa wśród dzieci poprzez atrakcyjne formy pracy z tekstem.
 
I.     Opis zasadności wprowadzenia innowacji
 
W dobie dzisiejszych czasów, gdzie prym wiodą gry komputerowe i smartfony, bardzo ciężko jest zachęcić dzieci do czytania książek, a tym bardziej lektur. Aby zminimalizować problem i zainspirować dzieci do czytania, od października 2019 roku wprowadzam do swojej klasy projekt edukacyjny upowszechniający czytelnictwo wśród uczniów klas I-III, którego założeniem jest zachęcenie dzieci do czytania książek poprzez aktywną działalność edukacyjną.
 
  II.    Cele innowacji
 
Cele ogólne:
 
  • rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
  • rozwijanie aktywności czytelniczej,
  • doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
  • zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
  • integracja zespołu klasowego,
  • współpraca nauczyciela i uczniów z placówkami oświatowymi z terenu całego kraju i zagranicznymi szkołami polonijnymi poprzez wspólną wymianę doświadczeń na stronie projektu.
 
W każdym z modułów uczestnik wybiera jedną spośród czterech zaproponowanych lektur, do której wykona zadania.
 
W ramach realizacji I modułu po hasłem „Fikuśne lekturki spod chmurki” dzieci zapoznały się z jedną z najpopularniejszych powieści szwedzkiej pisarki Astrid Lindgren pt. „Dzieci z Bullerbyn”. Założyły lekturniki. Napisały list do przyjaciela. Opisały i narysowały główną bohaterkę Lisę.
 
Do wspólnego czytania zaprosiliśmy panią dyrektor Joannę Wojcieszyńską, panią Agnieszkę Toczek nauczycielkę języka anielskiego oraz rodziców. Krótkie fragmenty tekstu chętnie czytaliśmy sami, zachęcaliśmy do czytania również tych, którzy niechętnie czytają samodzielnie z pozytywnym skutkiem.
 
Uczniowie przenieśli się w świat "Dzieci z Bullerbyn". Uwieńczeniem pracy dzieci było stworzenie makiety przedstawiającej Zagrodę Północną, Środkową i Południową. Pracowały dzielnie w zespołach, w wielkim skupieniu i zadbały o każdy szczegół swojej pracy, by jak najwierniej przedstawić swoją wizję osady.
 
Wspólnie stworzyliśmy w sali lekcyjnej KĄCIK WYMIANY KSIĄŻEK i umieściliśmy w nim plakat projektu. Dzieci przynoszą rozmaite książki z domu, czytają je sobie na przerwach siadając na miękkim dywaniku wokół kącika czytelniczego. Lubią tez zostawać na przerwie i czytać lub wspólnie oglądać przyniesione książki. Kącik jest „żywy”, bo wciąż każdy coś przynosi, wypożycza również do domu, więc tym bardziej interesujący. Ma on jeszcze dodatkowa zaletę, uczniowie, którzy szybko skończą samodzielna pracę na lekcji mogą mieć kilka minut na poczytanie, gdy inni jeszcze pracują.
 
Miło mi poinformować, że starania dzieci przyniosły skutek i zostaliśmy zakwalifikowani do następnego etapu.
 
Wychowawca:
 Iwona Sokołowska
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego