Rok 2024/25
Szkolny Klub Ekologiczny
...........................
22 kwietnia to Światowy Dzień Ziemi. To świetna okazja do
promowania świadomości ekologicznej, jednoczenia się w działaniach na rzecz
ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. W tym roku obchodzony pod hasłem „Nasza Moc, Nasza Planeta".
Obecnie działania skupiają się na konieczności przyspieszenia przejścia na
odnawialne źródła energii, takie jak energia słoneczna, wiatrowa, wodna,
geotermalna i pływowa. Kluczowym celem jest potrojenie globalnej produkcji
energii odnawialnej do 2030 roku. Dzięki temu możemy zadbać o czyste powietrze,
zdrowsze środowisko. Z tej okazji w naszej szkole odbyły się zajęcia
edukacyjne prowadzone przez panią Paulinę Pytlas - specjalistę ds. edukacji w Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parkach
Krajobrazowych. Uczniowie klas IV-VII obejrzeli film ukazujący działania
podejmowane na rzecz naszej planety; dowiedzieli się czym jest „efekt motyla”
czy „efekt setnej małpy”. Dyskutowali w jaki sposób możemy zadbać o Ziemię. Efektem
końcowym zajęć było wykonanie emblematu „Planeta Ziemia”.










............................
22 marca
2025 r. na świecie obchodzony jest Światowy Dzień Wody. Tegorocznym
hasłem przewodnim jest „ochrona lodowców”, ponieważ stanowią one jedno z
najbardziej wrażliwych środowisk na skutki globalnego ocieplenia. To właśnie
topnienie lodowców przyczynia się do podnoszenia poziomu wód i zaburzeń w całym
ekosystemie wodnym.
W ramach
obchodów Światowego Dnia Wody uczniowie naszej szkoły wzięli udział w
zajęciach, podczas których dyskutowali na temat: "Znaczenie wody w
codziennym życiu" oraz „W jaki sposób możemy oszczędzać wodę";
oglądali filmy edukacyjne; rysowali wodne sudoku; obliczali, ile wody jest
potrzebne, aby zrobić śniadanie; rozwiązywali wykreślankę o wodzie; wyszukiwali
haseł - dlaczego brakuje wody oraz wykonywali plakaty.








..........................
2 lutego 2025 r. w rocznicę podpisania Konwencji o ochronie obszarów wodno-błotnych przypada Światowy Dzień Mokradeł, w tym roku obchodzony pod hasłem „Chrońmy mokradła dla naszej wspólnej przyszłości”. Celem przybliżenia tej tematyki w dniach 03-05.02.2025 r. uczniowie klas IV-VIII wzięli udział w zajęciach prowadzonych przez Panią Paulinę Pytlas - pracownika Nadnidziańskich i Świętokrzyskich Parków Krajobrazowych. Prelekcja przybliżyła temat konieczności ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego; wskazała aktualne przykłady różnych form ochrony w Polsce. Natomiast wyemitowany film „Od Buczyny do torfowisk” pozwolił poznać osobliwości Cisowsko-Orłowińskiego Parku Krajobrazowego, z największym w regionie rezerwatem torfowiskowym „Białe Ługi”. To nie tylko największe, ale i najwyżej położone bagno w Górach Świętokrzyskich. Od białych kwiatów występującej tu całymi połaciami wełnianki, charakterystycznej byliny torfowisk, pochodzi pierwszy wyraz nazwy rezerwatu. Ługi natomiast w języku gwarowym znaczą: bagniste łąki, tereny podmokłe. Pokłady torfu w wielu miejscach osiągają tu grubość ponad 4 m. Na obrzeżach torfowiska rozwinęły się zbiorowiska leśne zróżnicowane w zależności od stopnia uwilgocenia podłoża. Wyróżniono tu zespoły: boru bagiennego, boru świeżego, boru mieszanego, olsu i łęgu jesionowo-olszowego. Wiek drzewostanów jest różny i mieści się w szerokich granicach od 30 do 130 lat. Na torfowisku oraz w obrębie boru bagiennego rośnie wiele chronionych i rzadkich gatunków roślin, m. in. bagno zwyczajne, borówka bagienna, modrzewnica zwyczajna, żurawina błotna, rosiczka okrągłolistna, rosiczka długolistna, wełnianka pochwowata, wątlik błotny i tajęża jednostronna. Ma tu swoje siedlisko, objęty ścisłą ochronę gatunkową, bocian czarny.




..........................
W ramach Międzynarodowego Dnia Georóżnorodności nauczyciele
geografii i biologii naszej szkoły wzięli udział w Ogólnopolskiej Konferencji
Popularnonaukowej: ,,Surowce mineralne w służbie człowieka. Geologia -
Górnictwo - Geoedukacja".
Konferencja zorganizowana została przez Instytut
Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN oraz Geopark
Świętokrzyski/ The Holy Cross Mountains Geopark.
Pierwszy dzień obfitował w panele tematyczne, warsztaty
szkoleniowe, które pozwolą na właściwe wykorzystanie wiedzy o surowcach
mineralnych w edukacji, a przede wszystkim na wzbudzenie wśród uczniów zainteresowania
tą tematyką.
Drugiego dnia, podczas sesji terenowej poznaliśmy pracę
kopalni kwarcytu w Wiśniówce oraz kopalni dolomitu Radkowice. Przedstawiciele
tych firm przekazali nam informacje o różnych sposobach rekultywacji terenów
pogórniczych, co ma ogromne znaczenia dla środowiska naturalnego.





