Filmoteka szkolna - Szkoła Podstawowa im. Orląt Lwowskich w Nowinach

Przejdź do treści

Filmoteka szkolna

Projekty
WIĘCEJ NIŻ LEKCJA. WIĘCEJ NIŻ KINO.
W roku szkolnym 2015/2016 uczniowie klas V a, V c oraz V d biorą udział w spotkaniach z cyklu MŁODZI W OBIEKTYWIE w ramach projektu FILMOTEKA SZKOLNA. NOWE HORYZONTY EDUKACJI FILMOWEJ. Spotkania odbywają się w kinie FENOMEN w Wojewódzkim Domu Kultury w Kielcach.
NHEF to cykliczne ekranizacje wyjątkowych historii w których uczniowie spotykają się z filmowymi rówieśnikami. Uczniowie niezwykle łatwo utożsamiają się z bohaterami filmów, które oglądają w kinie. Zwłaszcza wtedy, gdy są w podobnym wieku. Ich przygody będą świetnym doświadczeniem i nauką. Przed każdym seansem jest prelekcja z prezentacją multimedialną. Uczniowie zapoznają się z tematyką filmu, aby łatwiej mogli odbierać, przeżywać i analizować przygody bohaterów, którzy zazwyczaj stają przed ważnymi decyzjami czy wyzwaniami w swoim życiu. Egzystencja bohaterów pobudza do dyskusji na tematy takie jak:
·         rozwijanie zainteresowań – wytrwałość oraz przeciwności z którymi trzeba się zmierzyć, aby osiągnąć cel
·         autyzm, pokonywanie barier i akceptacja osób niepełnosprawnych, uprzedzenia
·         rola telefonu i Internetu – zagrożenia cywilizacyjne
·         wsparcie i przyjaźń jako lekarstwo na trudne sytuacje
·         prawda i kłamstwo – odpowiedzialność za swoje postępowanie
·         życiowe wyzwania – radzenie sobie z porażkami
·         relacje z dorosłymi
Projekt powstał z myślą o młodych odbiorcach kina. W 2012 roku został uhonorowany Nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii "Edukacja młodego widza". Uzyskał również patronat Ministra Edukacji Narodowej, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz rekomendację kilku wojewódzkich kuratorów oświaty. Popierają go także uznani twórcy kina i aktorzy. Program NHEF jest zgodny z podstawą programową.
 
Opiekunowie:
 Bogumiła Kowalczyk
Paulina Siwek
Mirosław Sikora
......................................................
Data udziału w zajęciach: 21.10.2015 r.
LEKCJA 1
Temat: Felix znaczy szczęśliwy. Rozmawiamy o szczęściu, jakie daje pasja.
Film pt. "Felix". Republika Południowej Afryki 2013, 97 min. (aktorski), reżyseria: Roberta Durrant.
Cele lekcji:
· rozwijanie umiejętności samodzielnego myślenia
· doskonalenie umiejętności przedstawiania i uzasadniania swojego zdania oraz umiejętności formułowania myśli z uwzględnieniem zasad kultury słowa
· wzbogacanie wyobraźni
· zachęcanie uczniów do dyskusji na tematy takie jak pasja, determinacja w dążeniu do celu, konflikty z rodzicami
...................................................
Data udziału w zajęciach: 9.11.2015 r.
LEKCJA 2
Temat: Moja rodzina jest najlepsza.
Film pt. "Superbrat" Dania 2009, 89 min. (aktorski), reżyseria: Birger Larsen
Cele lekcji:
Po lekcji uczeń powinien:
  • dostrzegać problemy poruszone w filmie – relacje między rodzeństwem, autyzm,
 •  prezentować swoje poglądy w grupie i na forum,
 •  prowadzić dyskusję w grupie i na forum: argumentować, wnioskować, przekonywać do swojego zdania,
 •  znać pojęcie: autyzm
................................................
Data udziału w zajęciach: 8.12.2015 r.
LEKCJA 3
Temat: Gdybym znalazł się poza zasięgiem…
Film pt. "Brak zasięgu", reż. A. Kristinsson / Islandia 2007/8E LEKCJI
Cele lekcji:
Po lekcji uczeń powinien:
  • ostrzegać problemy poruszone w filmie – uzależnienie młodych ludzi od zdobyczy techniki, budowanie więzi między ludźmi, pokonywanie uprzedzeń wobec innych;
  • prezentować swoje poglądy;
  • prowadzić dyskusję: argumentować, wnioskować, formułować sądy.

................................................
Data udziału w zajęciach: 13.01.2016 r.
LEKCJA 4
Temat: Jak walczyć z przeciwnościami losu?
Film pt. "Mecz życia", reż. Katarina Launing / Norwegia / 2014
Cele lekcji:
Po lekcji uczeń powinien:
  • analizuje i definiuje znaczenia słów;
  • ma możliwość wyrażenia swoich emocji i poglądów;
  • nabywa kompetencje społeczno-emocjonalne;
  • dostrzega w tekstach kultury wartości uniwersalne;
  • doskonali umiejętności dyskusji i argumentowania.

....................................................
Data udziału w zajęciach: 11.02.2016 r.
LEKCJA 5
Temat: Przyjaźń, kradzież oraz relacja matki z dzieckiem.
Film pt. "Mamo, kocham cię", reż. Jānis Nords, / Łotwa / 2013
Cele lekcji:
• nauka o mediach: gatunek filmów o dorastaniu, badania na potrzeby filmu, fikcja a prawdziwe wydarzenia
• nauka o tematach ogólnych: etyka, Łotwa, rodzice

......................................................
Data udziału w zajęciach: 7.03.2016 r.
LEKCJA 6
Temat: Lubimy wyzwania.
 
Film Zestaw filmów: Wyzwania

Tytuł: Boogalo i Graham (Boogalo and Graham);
Reżyseria: Michael Lennox;
Kraj i rok produkcji: Wielka Brytania, 2014 r.;
Czas trwania: 14 min, film aktorski, lektor.

Tytuł: Stonoga i ropucha (Mille-pattes et Crapaud);
Reżyseria: Anna Khlmelevskaya;
Kraj i rok produkcji: Francja, 2013 r.
Czas trwania: 10 min, film animowany, lektor.
 
Tytuł: Ja i mój rower (Me and my Molton);
Reżyseria: Torill Kove;
Kraj i rok produkcji: Kanada, Norwegia, 2014 r.;
Czas trwania: 14 min, film animowany, lektor.

Tytuł: Zimowy duch (Vinterspöket);
Reżyseria: Jaana Wahlforss;
Kraj i rok produkcji: Estonia, 2012 r.;
Czas trwania:  15 min, film animowany, lektor.

Cele lekcji:
Uczeń:
  • kreśla temat i główną myśl tekstu;
  • rozpoznaje formy gatunkowe (zaproszenie, życzenia i gratulacje, zawiadomienie i ogłoszenie, instrukcję, w tym przepis);
  • wyciąga wnioski wynikające z przesłanek zawartych w tekście (potrafi rozpoznać w nim prawdę lub fałsz);
  • wyraża swój stosunek do postaci, charakteryzuje i ocenia bohaterów;
  • odbiera teksty kultury na poziomie dosłownym i przenośnym;
  • odczytuje wartości pozytywne i ich przeciwieństwa wpisane w teksty kultury (np. przyjaźń – wrogość, miłość – nienawiść, prawda – kłamstwo, wierność – zdrada);
  • uczestnicząc w rozmowie, słucha z uwagą wypowiedzi innych, mówi na temat; prezentuje własne zdanie i uzasadnia je.

..................................................
Data udziału w zajęciach: 8.04.2016 r.
LEKCJA 7
Temat: Podróż może oznaczać tak wiele…
Film pt. "Chłopiec i świat"
Reżyseria: Alê Abreu
Kraj produkcji: Brazylia
Rok produkcji: 2013
Cele lekcji:
Uczeń:
  • wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio;
  • uczestniczy w rozmowach: zadaje pytania, udziela odpowiedzi i prezentuje własne zdanie, poszerza zakres słownictwa i struktur składniowych;
  • wyraża swój stosunek do postaci, charakteryzuje i ocenia bohaterów;
  • odbiera teksty kultury na poziomie dosłownym i przenośnym;
  • dostrzega specyfikę artystyczną dzieła;
  • rozpoznaje w tekście kultury przenośnię i objaśnia jej rolę
Rok szkolny 2016/2017
.....................................................
W tym roku szkolnym, klasy VIa, VIb, VIc i VId kontynuują swoją przygodę z filmem w programie pn. "Świętokrzyska Akademia Filmowa". W I edycji tego autorskiego programu szkolnej edukacji filmowej znajdą się polskie, jak i zagraniczne produkcje filmowe, które umożliwią młodym odbiorcom spojrzeć na kino z różnych perspektyw. Cykl siedmiu spotkań odbywał się będzie w kinie Fenomen Wojewódzkiego Domu Kultury w Kielcach.
                                                                      Opiekunowie: Lidia Jędrocha, Marzena Janaszek, Magdalena Cedro, Mirosław Sikora
....................................................
Data udziału w zajęciach: 10 października 2016 r.
LEKCJA 1
Temat: Jak poradzić sobie w zupełnie nowych okolicznościach?
Film pt. "LODOWY SMOK"| Szwecjai| 2012 |familijny| 77 min.
reż. Martin Högdahl
Cele lekcji:
Po lekcji uczeń powinien:
  • dostrzegać problemy poruszone w filmie - trudności rodzinne, adopcja, nowa sytuacja życiowa
  • prezentować swoje poglądy
  • prowadzić dyskusję: argumentować, wnioskować, formułować sądy

...................................................
Data udziału w zajęciach: 16 listopada 2016 r.
LEKCJA 2
Film pt. "Księga dżungli"
reżyseria: Jon Favreau
gatunek: Przygodowy
produkcja: USA
premiera:15 kwietnia 2016 (Polska) 4 kwietnia 2016 (świat)

....................................................
Data udziału w zajęciach: 20 grudnia 2016 r.
LEKCJA 3
Film pt. "Szczęście sprzyja odważnym"| Niemcy| 2016 | 96 min.
reż. Norbert Lechner
....................................................
Data udziału w zajęciach: 16 stycznia 2017 r.
LEKCJA 4
Film pt. "Alicja po drugiej stronie lustra"
reżyseria: James Bobin
obsada: Mia Wasikowska, Johnny Depp, Anne Hathaway, Helena Bonham Carter, Sacha Baron Cohen
Krótko o filmie:
Alice Kingsleigh ostatnie kilka lat spędziła, przemierzając morza i oceany świata, jak niegdyś robił to jej ojciec. Po powrocie do Londynu Alicja natrafia na magiczne lustro, dzięki któremu ponownie przenosi się do fantastycznej Krainy Czarów. Tam czekają na nią starzy znajomi: Biały Królik, Pan Gąsienica, Kot z Cheshire i Szalony Kapelusznik. Okazuje się jednak, że ten ostatni wpadł w poważne tarapaty i nie jest już sobą. By ratować przyjaciela, Alicja wyrusza w przeszłość, podejmując nierówną walkę z Czasem, w której stawką jest ocalenie Kapelusznika.
 
 
 
 
.....................................................
Data udziału w zajęciach: 23 lutego 2017 r.
LEKCJA 5
Film pt. "Wojna na deski" / Holandia 2014
reżyseria: Margien Rogaar
obsada: Kees Nieuwerf, Julian Ras, Bart Reuten, Nijs Vermin, Yuri van Dam, Tijn Ras
Krótko o filmie:
Ziggy i Bas czekają na wakacyjny konkurs budowania wież. Tym razem zamierzają wygrać i skonstruować najwyższą budowlę. Jednak seria nieporozumień sprawia, że najlepsi przyjaciele stają się przeciwnikami w „drewnianej” wojnie, a walka toczy się o coś dużo bardziej cennego...


...................................
Data udziału w zajęciach: 24 marca 2017 r.
LEKCJA 6
Film pt. "Bardzo fajny gigant"
reżyseria: Steven Spielberg
obsada: Mark Rylance, Ruby Barnhill , Rebecca Hall , Penelope Wilton, Jemaine Clement, Bill Hader
Krótko o filmie:
Porywająca  opowieść o małej dziewczynce i tajemniczym olbrzymie, który odkrywa  przed nią cuda i sekrety magicznej krainy. Ekranizacja uwielbianej  powieści Roalda Dahla, która od dnia swej premiery w 1982 roku wciąż  zachwyca czytelników w każdym wieku. Książki Dahla, do których zaliczają  się takie tytuły jak „Charlie i fabryka czekolady”, „Kuba i ogromna  brzoskwinia”, „Matylda” oraz „Fantastyczny pan lis”, są obecnie dostępne  w 58 językach, a ich łączny nakład przekroczył 200 milionów  egzemplarzy.
.....................................
Data udziału w zajęciach: 25 kwietnia 2017 r.
LEKCJA 7
Film pt. „SYN WINNETOU”, Niemcy 2015
reżyseria: André Erkau
scenariusz: Thomas Brinx, Anja Kömmerling
obsada: Alice Dwyer, Uwe Ochsenknecht, Katharina M. Schubert, Armin Rohde, Christoph Letkowski, Matthias Weidenhöfer, Tyron Ricketts
Krótko o filmie:
Dziesięcioletni Max to niski, pucołowaty, blady blondyn, któremu dość daleko do Indianina. Ale w dniu narodzin ojciec zawiesił mu na szyi pióro orła i od tego czasu Max czuje się Indianinem. Tym bardziej zależy mu na roli syna Winnetou, do której właśnie rozpoczął się casting na festiwalu Karola Maya. Chłopiec zrobi wszystko, co w jego mocy, aby wygrać rywalizację. Nie jeździ konno i nie strzela z łuku, jednak dumni Indianie nigdy się nie poddają.
Film w dowcipny i lekki sposób pokazuje, jak determinacja i odwaga pomagają osiągać wydawałoby się niemożliwy cel. Max mimo wielu ograniczeń realizuje swoje marzenie o zdobyciu roli syna Winnetou w inscenizacji z parku rozrywki, choć z pozoru nie posiada do tego żadnych predyspozycji: ma nadwagę, jest mało sprawny fizycznie i dość leniwy. Duży nacisk położono na relacje głównego bohatera z ważnymi dla niego osobami, bez wsparcia których trudno byłoby mu zdobyć wymarzoną rolę.
 
.....................................................
Rok szkolny 2017/18
.....................................
Data udziału w zajęciach: 25 października 2017 r.
LEKCJA 1
Film pt. ZA NIEBIESKIMI DRZWIAMI
......................................
Data udziału w zajęciach: 20 listopada 2017 r.
LEKCJA 2
Film pt. Siedem minut po północy
.....................................
Data udziału w zajęciach: 12 grudnia 2017 r.
Lekcja 3
Film pt. "Boy 7"
Reżyseria: Lourens Blok
Obsada: Matthijs van de Sande Bakhuyzen, Ella-June Henrard, Tygo Gernandt, Halina Reijn, Hans Dagelet, Renee Soutendijk
O filmie:
"Boy 7" oparty jest na popularnej książce autorstwa  Mirjam Mous. Akcja toczy się w Holandii przyszłości, która zamieniła  się w państwo policyjne. Główny bohater Sam budzi się w metrze, jednak  nie ma pojęcia jak tam trafił i co robi. Co więcej nie wie też kim jest,  a jedyne wskazówki daje mu zawartośc plecaka, który ma ze sobą. Chłopak  próbuje odnaleźć swoją tożsamość. Niebawem orientuje się, że jego życie  jest zagrożone, a to czego się o sobie dowie jest przerażające.
                                                                                                                                                                                                       
                
......................................
Data udziału w zajęciach: 22 stycznia 2018 r.
LEKCJA 4
Film pt. Był sobie pies
OPRACOWANIE WERSJI POLSKIEJ na zlecenie MONOLITH FILMS– START INTERNATIONAL POLSKA
REŻYSERIA:
ANNA APOSTOLAKIS
TEKST POLSKI:
ANNA NIEDŹWIECKA
REALIZACJA:
RENATA GONTARZ
KIEROWNICTWO PRODUKCJI:
DOROTA NYCZEK
W ROLI TYTUŁOWEJ WYSTĄPIŁ
MARCIN DOROCIŃSKI
W ROLI ETHANA:
ANTONI SCARDINA
KAROL OSENTOWSKI
GRZEGORZ PAWLAK
W ROLI HANNY:
ALEKSANDRA KOWALICKA
MONIKA KRZYWKOWSKA
.......................................
Data udziału w zajęciach: 9 lutego 2018 r.
Lekcja 5
Temat: Słodkie życie bez cukru.
Film pt. "Cały ten cukier"
Produkcja: Australia 2014
Czas: 90 min.
Gatunek: dokument
REŻYSERIA, SCENARIUSZ: Damon Gameau
PRODUCENCI: Nick Batzias, Damon Gameau, Anna Kaplan, Seth Larney, Virginia Murray, Jason Sourasis, Paul Wiegard, Rory Williamson
KOMPOZYTOR: Jojo Petrina
OPERATOR: Judd Overton
MONTAŻ: Jane Usher
DŹWIĘK: Alex Francis Foley, Simon Rosenberg
OPIS FILMU
Cukier jest najczęściej spożywaną substancją. Jak to się stało, że zdominował naszą dietę i kulturę? Jakie są tego skutki dla naszych umysłów i ciał? „Cały ten cukier” to film, który zmieni wasze myślenie o jedzeniu! Damon Gameau przeprowadził niezwykły eksperyment, żeby pokazać, w jaki sposób ten biały proszek wpływa na człowieka. Reżyser jadł tylko jedzenie określane jako „zdrowe”, a jednak zawierało ono duże ilości cukru. Film jest jednocześnie zabawny i pouczający, mówi o problemach przemysłu cukrowniczego, a także o tym, na których półkach w supermarketach znajdziecie niebezpieczne produkty. „Cały ten cukier” zmieni na zawsze wasz sposób myślenia o „zdrowym” jedzeniu, a także wyjaśni, skąd wzięły się nasze obecne przyzwyczajenia kulinarne i co możemy zrobić, żeby je zmienić. Żeby lekcja była bardziej wciągająca, Damon Gameau samego siebie uczynił obiektem eksperymentu. Reżyser nie jadł cukru przez trzy lata. Następnie, pod nadzorem naukowców i dietetyków, zaczął konsumować 40 łyżeczek tej substancji dziennie przez 60 dni. Sztuczka polega na tym, że nie spożywał on słodkich napojów, czekolady, lodów i innych słodyczy. Żywił się tylko tzw. zdrowym jedzeniem, które tak naprawdę również jest bogate w cukier. Chodzi np. o niskotłuszczowy jogurt, batoniki zbożowe, soki i płatki śniadaniowe. Podczas trwania eksperymentu Damon odwiedził społeczność Aborygenów w Amacie w południowej Australii, żeby zobaczyć, czy rdzenni mieszkańcy są edukowani na temat efektów spożywania cukru i jak wpływa on na ich zdrowie. Kolejnym krokiem była wyprawa do USA i spotkanie z czołowym ekspertem ds. cukru, a także z chłopakiem, który choruje, ponieważ ma w zwyczaju pić dziennie 12 puszek Mountain Dew. Reżyser przygląda się także manipulacjom koncernów, które podstępnie dodają cukier do swoich produktów i robią wszystko, żeby konsumenci się o tym nie dowiedzieli
.................................
Data udziału w zajęciach: 28 marca 2018 r.
Lekcja 6
Film pt. "Mali mężczyźni"
Produkcja: Grecja, USA
Czas: 85 min.
Gatunek: dramat
REŻYSERIA: Ira Sachs
SCENARIUSZ: Ira Sachs, Mauricio Zacharias
PRODUCENCI: Ira Sachs, Lucas Joaquin, L.A. Teodosio, Jim Lande, Christos V. Konstantakopoulos
Muzyka: Dickon Hinchliffe, Tindersticks
OPIS FILMU
"Mali i  mężczyźni" to z jednej strony przesycona  nostalgią urocza opowieść  o młodzieńczej przyjaźni. Jest lato, chłopcy chodzą na kółko teatralne,  spotykają rówieśników, marzą o safari w Afryce, grają w gry wideo. Nie  ma buntu nastolatków, wielkich problemów rodzicielskich. Jest  zwyczajnie, normalnie, letnio, leniwie. Przyjemnie. Z drugiej jednak strony film zawiera odrobinę gorzkiej  obserwacji - klasowego podziału społeczeństwa amerykańskiego, brutalnych  reguł rynku, gdzie brak miejsca na sentymenty i gdzie każdy musi sobie  jakoś radzić, by przetrwać. Sachs nie lukruje. Pokazuje wycinek pewnej  całości. Nie stawia też kropki na i. "Mali  mężczyźni" mogliby może być filmem krótkometrażowym, ale  półtoragodzinną opowieść wypełnia Sachs w sprawnym tempie, z humorem  i energią.


.....................................
Data udziału w zajęciach: 19 kwietnia 2018 r.
Lekcja 7
Film pt. "Player One"

.....................................
Rok szkolny 2018/19
.............
W programie edukacji filmowej w roku szkolnym 2018/19 biorą udział klasy: VIII a, b, c, d.
Lekcja 1
Data udziału w zajęciach: 8 października 2018 r.
Film pt. "Królowie lata"
Reżyseria: Jordan Vogt-Roberts
scenariusz Chris Galletta
muzyka Ryan Miller
zdjęcia Ross Riege
montaż Ross Riege
scenografia Tyler B. Robinson
kostiumy Lynette Meyer
produkcja Tyler Davidson, John Hodges, Peter Saraf
O filmie:
Joe, Patrick i Biaggio skończyli już 15 lat i mają dość słuchania rodziców. Tego lata chcą spróbować wszystkiego, wziąć życie w swoje ręce i stać się mężczyznami. We trzech uciekają do lasu, budują dom i żyją jak królowie. Przynajmniej taki był plan… Wszystko komplikuje się, kiedy w leśnym domu pojawia się piękna Kelly, wspólny obiekt westchnień Joe i Patricka.
.....................................
Lekcja 2
Data udziału w zajęciach: 16 listopada 2018 r.
Film pt. "Żaluję!"
Reżyseria: reż. D. Schram / Holandia / 2013
O filmie:
Jochem na każdym kroku doświadcza w szkole niemiłych sytuacji. Chłopiec jest nieustannie dręczony przez rówieśników. Nasilający się wobec bohatera klasowy bullying doprowadza do fatalnych skutków. Nadwaga Jochema staje się pretekstem do wyśmiewania go w klasie. Przyjaciele David i Vera stają w jego obronie i próbują mu pomóc, ale nie mają odwagi, by przeciwstawić się reszcie grupy. Wychowawca klasy również nie okazuje wsparcia. Bohater szuka pocieszenia w muzyce, która jest jego pasją, i w zabawach ze znalezionym psem Simbadem. Samotność i odrzucenie doprowadzają jednak do fatalnych skutków.
.....................................
Lekcja 3
Data udziału w zajęciach: 13 grudnia 2018 r.
Film pt. "Dunkierka"
Reżyseria: reż. Christopher Nolan
O filmie:
Akcja filmu  rozgrywa się na lądzie, na morzu i w powietrzu. Myśliwce RAF-u toczą  podniebny bój z wrogiem ponad kanałem La Manche, starając się ochronić  bezbronnych ludzi na ziemi. W tym czasie setki niewielkich łodzi z  załogą złożoną zarówno z wojskowych, jak i cywilów wyruszają  w desperacką misję ratunkową, ryzykując życiem i ścigając się z czasem,  aby ocalić choć garstkę żołnierzy.
W produkcji wystąpili aktorzy reprezentujący kilka pokoleń, w tym: Fionn Whitehead, Tom Glynn-Carney, Jack Lowden, Harry Styles, Aneurin Barnard, James D’Arcy, Barry Keoghan, a także Kenneth Branagh, Cillian Murphy, Mark Rylance oraz Tom Hardy.
 Nolan wyreżyserował Dunkierkę na podstawie własnego scenariusza,  wykorzystując do realizacji projektu połączenie technologii IMAX®  i taśmy 65 mm. Producentami filmu byli Emma Thomas i Nolan, a Jake Myers  pełnił funkcję producenta wykonawczego.
W ekipie filmowej znaleźli  się: operator Hoyte van Hoytema, scenograf Nathan Crowley, montażysta  Lee Smith, projektant kostiumów Jeffrey Kurland, specjalista od efektów  wizualnych Andrew Jackson oraz specjalista od efektów specjalnych Scott  Fisher. Muzykę do filmu skomponował Hans Zimmer.
Aktualizacja: marzec 2024 r.
Admin: MS
Wróć do spisu treści